Appen met het RKZ
IJMOND - Digitaal overleggen op steeds meer afdelingen mogelijk. Op maandag 2 maart starten de afdeling Verloskunde, de Pijnpoli en de Dagbehandeling Oncologie in het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) met de app BeterDichtbij. Via BeterDichtbij kunt u eenvoudig en veilig (door beveiliging met een pincode) korte berichten sturen naar uw eigen arts of andere zorgverlener in het ziekenhuis. Het werkt net als Whatsappen naar bijvoorbeeld vrienden of familie. De arts antwoordt vervolgens ook via de app. BeterDichtbij is bedoeld voor niet-spoedeisende vragen.
Met de uitbreiding biedt het RKZ BeterDichtbij nu aan op elf afdelingen (Interne Geneeskunde, Longgeneeskunde, Gynaecologie/Fertiliteitspoli, Apotheek, Gipskamer, Rookstoppoli, Bariatrie, de diabetesverpleegkundigen en de drie eerder genoemde afdelingen). De komende maanden sluiten nog meer afdelingen aan. Artsen en zorgverleners nodigen patiënten uit om de app te gebruiken. Ondertussen zijn zo’n 2000 patiënten uitgenodigd. Degenen die de app al gebruiken zijn enthousiast over de laagdrempelige manier om een vraag te kunnen stellen.
Behandelaar bij de hand
Longarts Erik Kapteijns maakt al enkele maanden gebruik van de app: “Met Beter Dichtbij heeft de patiënt zijn of haar behandelaar altijd bij de hand. Dat is makkelijk voor het stellen van een vraag. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een foto mee te sturen om de vraag te verduidelijken.”
Het RKZ vindt het belangrijk om de zorg aan haar patiënten zo goed mogelijk te organiseren. Voor veel mensen is het bijvoorbeeld niet nodig om voor elk consult naar het ziekenhuis te komen. Met digitale toepassingen (eHealth) maken we het mogelijk om, ook op afstand, vinger aan de pols houden!